پایگاه شهید معتمدی اصفهان

اصفهان- قائمیه

گرگ ها بدانند
در این ایل غریب
گر پدر نیست،تفنگ پدری هست هنوز
گر چه نیکان همگی بار سفر بربستند،
شیر مردی چو سید علی خامنه ای هست هنوز!

كد كج شدن تصاوير

كد موزيك براي وبلاگ


مهدویت امام زمان (عج) وصیت شهدا پخش زنده حرم سوره قرآن
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

چند توصیه غذایی برای سلامت روزه داران

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۰۹ ب.ظ

ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه فرصتی برای خودسازی و پالایش روح هست زمان مناسبی برای برقراری تعادل غذایی در جسم مادی هست و رعایت برخی از نکات ساده در تغذیه موجب تحقق این مهم می شود:

تغذیه . سفره افطار ماه رمضان

در روزهای اول ماه مبارک میبایست از غذاهای سنگین که حاوی گوشت و لبنیات هستند کمتر استفاده شود و بیشتر از غلات استفاده کنید . به دلیل اینکه در طول روزه داری دستگاه گوارش فعالیتش کم می شود،در وعده بعد افطار بهتر است از غذاهای راحت الهضمی نظیر انواع سالاد و سوپ های سبک به همراه انواع میوه ها استفاده نمایید و توصیه می شود و حدود یک ساعت و نیم دیگر وعده شام میل شود که وعده های غذایی باید از سبک به سنگین خورده شود.

پیاده روی در سطح صاف و آرام می تواند احساس خستگی که در طول روزه داری به افراد دست می دهد را برطرف نماید . دکتر مظهری در این رابطه می گوید: «عدم تحرک در این دوران از عوامل بروز اضافه وزن است و در خانمها موجبات پوکی استخوان فراهم می گردد به این دلیل داشتن تحرک متوسط مانند پیاده روی بعد از افطار و شام می تواند بسیار مفید باشد»

در هنگام افطار نیز بهتر است از غذاهای مغذی و تازه استفاده شود و باید از پرخوری اکیدا دوری نمود و حدالامکان طبق احادیث سعی کنید روزه خود را با یک خرما باز کنید که افت قند خون ناشی از ساعات پایانی روزه را جبران میکند.

بهتر است در ساعات بین افطار و سحر به جای نوشیدن زیاد آب از نوشیدنی های نظیر انواع چای های گیاهی استفاده نمایید . چای بابونه ، چای نعناع و چای سبز به منظور آرامش اعصاب و جلوگیری از سوء هاضمه ، تهوع و نفخ توصیه می شود .

مصرف میوه هایی نظیر هندوانه ، سیب و لیمو در این دوران بسیار مفید است ، به علاوه ، مصرف سبزیجاتی نظیر هویج و کلم و کاهو نیز در وعده های غذایی بسیار توصیه می شود و فراموش نکنید مصرف موز به عنوان منبع سرشار پتاسیم و منیزیم و نیز بادام که غنی از کلسیم و فیبر می باشد کمک کننده است.

از آنجایی که مصرف منابع غذایی پروتئینی مانع بروز افت قند در طول روز می گردند . مصرف غذا هایی سرشار از آمینواسید های غیر اساسی مانند شیر ، تخم مرغ ، انواع گوشت در کنار سبزیجات و میوه های تازه بسیار مؤثر است . مصرف آب لیمو موجب کاهش خشکی دهان و طعم بد دهان را در طول روز از بین می برد

 متاسفانه برخی از افراد ممکن است به دلیل بی اشتهایی به خوردن سحری(که آن هم میتواند ناشی از خواب ناکافی یا خواب بد در قبل از سحر باشد) که در این مورد میبایست گفت: هرگز و به هیچ وجه وعده سحری را حذف ننمایید زیرا یک وعده ای کردن غذاخوردن عوارضی نظیر افت قند خون ، فشار خون ، تهوع و اختلالات گوارشی را به همراه دارد  . به این دلیل توصیه می شود که حتماً سحری و افطار و با کمی فاصله شام میل شود و مصرف میوه ها و مغز ها در فاصله افطار تا سحر به مصرف برسد .

در ضمن از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که متاسفانه در بین ما ایرانیان در ماه مبارک رمضان بسیار زیاد مصرف می شود و  دارای کربوهیدات بسیار بالا و نامناسب هست و باعث سیری زودرس می شود خودداری کنید.

به علاوه ، باید از خوردن آب بسیار سرد و چای بسیار داغ نیز دوری کرد زیرا عطش را نه تنها کم نکرده بلکه افزایش می دهد.

توصیه من برای جبران آب از دست رفته در گرمای طاقت فرسای تابستان و به خصوص این که مدت زمان روزه داری طولانیه این است که از بعد از افطار حداقل هر 30 دقیقه یک بار یک لیوان آب یا نوشیدنی دیگر بنوشید.


حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

"هر که او یک روز در گرما روزه بدارد و تشنه بماند ، خداوند بلند مرتبه هزار فرشته را بر او می گمارد که صورتش را مسح کنند و یه او مژده دهند چون افطار کند،خداوند عزوجل فرماید: چقدر تو خوش بویی، ای فرشتگان من! گواه باشید که من او را آمرزیدم"


۹۲/۰۴/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی