پایگاه شهید معتمدی اصفهان

اصفهان- قائمیه

گرگ ها بدانند
در این ایل غریب
گر پدر نیست،تفنگ پدری هست هنوز
گر چه نیکان همگی بار سفر بربستند،
شیر مردی چو سید علی خامنه ای هست هنوز!

كد كج شدن تصاوير

كد موزيك براي وبلاگ


مهدویت امام زمان (عج) وصیت شهدا پخش زنده حرم سوره قرآن
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

حمیدرضا مقدم فر

"احساس ناامنی مهاجرت معکوس را در رژیم صهیونیستی به‌شدت سرعت داده است"

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه غلبه گفتمان مقاومت بر سازش نظم جدیدی را در خاورمیانه تحکیم می‌بخشد، گفت: بنا به اعتراف کارشناسان اسرائیلی در صورت ادامه روند مهاجرت معکوس حداکثر تا ۱۰ سال آینده این رژیم غاصب به‌طور کامل محو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، حمیدرضا مقدم‌فر در نشست بزم اندیشه که با موضوع "آغاز و پایان جنگ غزه؛ کجا و چگونه" در محل مؤسسه جوانان و پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بحث تحولات اخیر منطقه بسیار پیچیده است و ما نمی‌توانیم این تحولات را با نگاه نقطه‌ای و موضعی تحلیل کنیم؛ در این مورد باید تحلیل روندی و ‌تجزیه و تحلیل موشکافانه ارائه شود.

وی با بیان "برای تحلیل چشم‌انداز و افق این تحولات باید تحلیل روندی داشته باشیم نه نقطه‌ای" افزود: موضوع این جلسه نگاهی به چشم‌انداز تحولات غزه است، باید نقطه آغاز این تحولات را در فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پیچ تاریخی جست‌وجو کرد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بررسی و تبیین ویژگی‌های این تحول نیاز اساسی جامعه امروز است چراکه این موضوعات سبب شناسایی روند تحولات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین محوری که باید در مورد این پیچ تاریخی مورد بررسی قرار گیرد، تضعیف نظم دولت‌محور در نظام جهانی است، تصریح کرد: امروز در دنیا افکار عمومی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و همین مقوله روند تحولات را در غزه تغییر داده و شاهد هستیم که موجودیت‌های جدید شرایط را تغییر داده است، به‌عنوان مثال امروز آمریکا در افغانستان با القاعده روبه‌رو شده و یا رژیم غاصب صهیونیستی با یک دولت درگیر نیست بلکه با حماس درگیر است.

* آرامش ظاهری مثلث نظم جهانی به هم خورده است

مقدم‌فر خاطرنشان کرد: امروز دیگر دولت‌ها با یکدیگر درگیر نیستند، گروه‌ها و نیروهای جدیدی در منطقه خلق شده و از این طریق در نظم جهانی ایفای نقش می‌کنند.

وی تصریح کرد: موضوع دوم بن‌بست مکاتب الحادی غرب مدرن است، امروز ایدئولوژی حاکم بر دنیا یعنی همان لیبرال دموکراسی زیر سؤال رفته و آرمان‌های آن محقق نشده است، اومانیسم نیز به‌عنوان اصالت انسان و همچنین اصالت لذت منحط شده و پدیده‌هایی مانند ازدواج با همجنس و سایر مقولات ضدانسانی حاکمیت یافته است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نکته سوم سترون بودن فرد در برون‌زایی اندیشه است، این اندیشه امروز متوقف شده و نمی‌تواند به سؤالات پاسخ دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه غربی‌ها زمانی با افتخار نسبی‌گرایی را یک موقعیت علمی تلقی می‌کردند، افزود: این در حالی است که امروز با این مسئله مواجه هستیم که هیچ‌چیزی قطعیت ندارد، در واقع بشر دچار سرگشتگی شده و این مسئله نیز ناشی از همین عدم‌قطعیت است.

* بالاترین آمار خودکشی مربوط به کشورهای حوزه اسکاندیناوی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ و سوئیس بالاترین سطح رفاه را دارند اما درعین‌حال شاهدیم که آمار خودکشی در این کشورها نیز بسیار بالا است.

وی افزود: نکته چهارم نارضایتی عمومی در مردم جهان نسبت به وضع موجود دنیا است، این مسئله حتی در کشورهای توسعه یافته به چشم می‌خورد.

* آرمان‌های مدرنیته سعادت بشر را به‌همراه نداشته است

مقدم‌فر در ادامه سخنانش با اظهار "آرمان‌های مدرنیته که بنا بود محقق شود امروز به بن‌بست رسیده و سعادت را به‌همراه نداشته است" گفت: به‌جای آن امروز جنگ، ناامنی و اضطراب روحی و روانی حاکم شده است، هیچ آرامشی در دنیا نیست، سازمان‌های مدعی حقوق بشر امروز بی‌اثر و یا کم‌اثر شده و نمی‌توانند برای دنیا امنیت ایجاد کنند.

وی افزود: زمانی مقام معظم رهبری به کتاب جیمی کارتر اشاره کردند، البته کمتر دیده‌ایم که امام خامنه‌ای به کتب این‌ها استناد کنند اما این کتاب را نام بردند، کتابی با عنوان "فراخوانی برای اقدام؛ هشدار به وضعیت اسفناک جامعه آمریکا" در این کتاب به‌صورت مبسوط و با آمار و ارقام عنوان می‌کند که امروز جامعه غرب در چه وضعیتی قرار دارد، وضعیت آن بسیار وخیم است و نکته مهم این است که این استنادها توسط خودشان ارائه شده است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در این کتاب درباره روابط قدرت در عرصه سیاسی به‌صورت مشروح بحث می‌شود، همچنین عنوان می‌کند که اوضاع بسیار اسفناک است و افق تاریکی برای غرب ایجاد شده است.

*بی‌اعتبار شدن آرمان‌های مدرنیته به‌دلیل سیاست‌های جانبدارانه رهبران غرب به چالش کشیده شده است

مقدم‌فر تأکید کرد: بی‌اعتبار شدن آرمان های مدرنیته مثل آزادی بیان، تساهل و بشردوستی به‌خاطر سیاست‌های جانبدارانه رهبران غرب به چالش کشیده شده است؛ به‌عنوان مثال می‌توان موضع فرانسه را که مهد آزادی را یدک می‌کشد در مورد مسئله فلسطین مشاهده کرد، این‌ها دچار نوعی سرگشتگی شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین امروز در هالیوود ابلاغ می‌کنند که هر کارگردانی که به‌سمت مسائل غزه برود، باید بایکوت شود.

* سیاست‌‌های خاورمیانه‌ای آمریکا با شکست مواجه شده است

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: نکته پنجم بحران اقتصادی در نظام سرمایه‌داری است، در واقع امروز نظام سرمایه‌داری با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و این بحران‌ها را که عمدتاً به تورم تبدیل می‌شود به کشورهای دیگر نیز منتقل می‌کند.

وی افزود: نکته ششم افول هژمونی و پرستیژ آمریکا است، در واقع هیمنه آمریکایی‌ها شکسته شده و شاهد کاهش شدید محبوبیت آمریکا در مقوله دیپلماسی مردمی هستیم، امروز آمریکایی‌ها به‌شدت منفور هستند، برای مثال نشریه‌ای غربی می‌نویسد عکس‌های زندان ابوغریب اعتبار دولت بوش را میان اعراب از بین برده و سیاست‌‌های خاورمیانه‌ای آن‌ها با شکست مواجه شده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعتراف برژینسکی هم در این زمینه جالب است، وی جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه به نظر می‌‌رسد مفهوم هژمونی آمریکا در آب‌ها غرق شده و سلطه جهانی آمریکا دست یافتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: 10 سال کنترل آمریکا بر جهان پس از جنگ سرد پایان یافته است، یعنی تمام این نظم آمریکا به‌عنوان بزرگ این دهکده نابود شده است.

مقدم‌فر تصریح کرد: در جبهه مقابل پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات بسیار زیادی رخ داد، بیداری ملت‌ها و خیزش علیه نظام سلطه و روی آوردن به ایمان و معنویت از نکات قابل توجه این دوران است، در آمریکا وال استریت شکل می‌گیرد؛ بیداری اسلامی در کشورهای منطقه رقم خورد و بسیاری تلاش کردند که این بیداری‌ها را کنترل کنند اما نتوانستند، این ابرقدرت‌ها حتی نتوانستند وال استریت را مهار کنند و این جنبش زیر خاکستر باقی ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با ظهور انقلاب الگوی جدیدی تحت عنوان مردم‌سالاری دینی به جهان معرفی شد، اظهار کرد: سخنان میشل سوکو را بعد از انقلاب اسلامی به خاطر دارید، وی عنوان می‌کند که انقلاب اسلامی روح جهان دیروز بود، همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی ظهور جریان‌های اصیل و نهضتی مثل حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و بیداری اسلامی در خاورمیانه را شاهد هستیم.

* برنامه آمریکا برای تغییر وضعیت خاورمیانه و جلوگیری از سقوط

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در سال 1997 طرح جدیدی در مؤسسه امریکن فرایز شروع شد و به پروژه‌ای برای یک قرن جدید آمریکایی تبدیل گشت، این پروژه که حاصل مطالعات طولانی‌مدت بود 3 هدف اصلی را شامل نابودی نیروهای چالش‌گر در خاورمیانه، روی کار آوردن دولت‌های دوست و همسو و حفظ امنیت رژیم اشغالگر قدس دنبال می‌کرد.

* دلایل اصلی حساسیت تاریخی منطقه خاورمیانه

مقدم‌فر با طرح این پرسش که حساسیت خاورمیانه از چه زاویه‌ای قابل توجیه است، بیان کرد: نکته اول این است که این منطقه همواره دارای یک موقعیت ژئوپولیتیک خاص بوده و در واقع نقش لولای 3 قاره را داشته است؛ وجود منابع عظیم نفت و گاز، تجمع و تجمیع نیروهای چالشگر دلایل دیگر اهمیت این منطقه است.

وی افزود: انقلاب اسلامی به‌عنوان مهمترین نظام مخالف امپریالیسم، وجود رژیم غاصب صهیونیستی، زمینه‌سازی برای ظهور و گسترش ادیان مختلف از دیگر دلایل تاریخی اهمیت این منطقه است.

مقدم‌فر با طرح این سؤال که نتایج این تحقیقات به کجا رسید، خاطرنشان کرد: در سال 2000 شاهد بودیم که اسرائیل بعد از 15 سال از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد، حمله ناکام آمریکا به افغانستان در سال 2001، حمله به عراق، جنگ 33روزه در سال 2006، حمله به غزه، شکست در نبرد 22روزه و پروژه مخملی فتنه 88 و ناکامی در از میان بردن دولت سوریه مهمترین نتایج این تحقیقات است.

*امروز دوقطبی مقاومت و سازش در خاورمیانه ایجاد شده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز شاهد هستیم که یک دوقطبی شامل قطب مقاومت و قطب سازش در منطقه خاورمیانه ایجاد شده است، مهمترین دولت‌های حامی سازش را عربستان، قطر، مصر و سایر دول عربی تشکیل می‌دهند و ایران همچنان که برای همه به اثبات رسیده است مهمترین محور مقاومت است.

وی خاطرنشان کرد: این دوقطبی همواره با یکدیگر در تقابل بوده‌اند و این وضعیت ادامه خواهد داشت، پیش‌بینی آینده امروز برای تحلیل‌گران سیاسی بسیار مشکل است چراکه حوادث سرعت بسیار بالایی دارد، همین مسئله سبب شده که برآورد و تصمیم راجع به مسائل دشوار شود، البته می‌توان به قرینه‌ها نزدیک شد اما آنچه مشخص بوده این است که امروز حوادث بر استراتژی‌ها غلبه کرده است و مانند سابق نیست که بتوان استراتژی‌های 20 یا 25ساله را تدوین کرد.

مقدم‌فر افزود: ظاهر مسئله این است که مسائل در خاورمیانه شکل منطقه‌ای دارد اما براساس اعتراف خود غربی‌ها این مسائل بلافاصله از حالت منطقه‌ای خارج شده شکل جهانی می‌گیرد، امروز مسائل خاورمیانه دارای این خصوصیت است و بسیاری از مسائل تبدیل به حل مسئله شده است.

وی بیان کرد: در این زمینه می‌توان دولت سوریه و اسد را مثال زد که شاهد هستیم آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برای از میان بردن گروه‌های معاند سراغ خود رژیم سوریه بروند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحلیل اشتباه سیاست‌مداران غربی گفت: آنها خود عنوان می‌کنند که ما به‌سراغ گروه‌های کوچک رفتیم اما بازی بزرگ و دولت‌ها را از دست دادیم و خودشان اعتراف می‌کنند که فضای امروز خاورمیانه در یک وضعیت آنارشیو قرار دارد و نمی‌توان با مسائل خاورمیانه به‌صورت قطعی برخورد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهمترین دلایل حمله اسرائیل به غزه اظهار کرد: مشکلات درونی، مهاجرت معکوس، فرافکنی، نگرانی از همگرایی حماس، ایجاد دولت ائتلافی در کرانه باختری، کسب امنیت در مقابل حماس و تخریب زیرساخت‌های غزه از مهمترین دلایل حمله اسرائیل به غزه است چراکه زمانی نتانیاهو ادعا کرده بود: "من مسئله‌ای به‌نام غزه را از میان برمی‌دارم" قطعاً این وعده باید محقق می‌شد و فضا را مناسب دیده بود تا به غزه حمله کند، بهانه را نیز دزدیده شدن و کشته شدن 3 سرباز خود عنوان کرد اما بعدها مشخص شد که این مسئله دروغ است.

*رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف حداقلی ناکام بوده است

مقدم‌فر با بیان "امروز باید با افتخار اعلام کنیم که ایران مهمترین حامی مقاومت است" گفت: عامل اصلی پیروزی‌های مقاومت در لبنان و سوریه و شکست طرح‌های سازش غربی، ایران است.

وی افزود: وضعیت کنونی را که پس از یک ماه جنگ طولانی و وحشیانه‌ترین اقدامات همراه با کشتار 400 کودک و تخریب خانه‌ها دنبال شده است، باید به‌درستی تحلیل کرد؛ رژیم غاصب صهیونیستی حتی در دستیابی به یک‌سری اهداف حداقلی ناکام بوده و در این میان یک‌سری اهداف خود را برای خود تعریف کرده است و البته به همین اهداف خود هم نرسیده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز احساس امنیت در اسرائیل از میان رفته و ناامنی در آن موج می‌زند؛ در 10 روز اول جنگ غربی‌ها اعلام کردند که موشک‌های فلسطین و مقاومت باید متوقف شود، تمام درخواست‌ها در دولت‌های غربی و آمریکایی این بود که فلسطینی‌ها موشک‌های‌شان را متوقف کنند، در 10 روز دوم خواهان توقف جنگ شدند اما در 10 روز سوم خواستار توقف حملات به غزه بودند، این در حالی است که افکار عمومی دنیا نیز در این 10 روز فشار زیادی را به آن‌ها وارد کرد.

* اعتراف کارشناسان رژیم صهیونیستی نسبت به محو کامل اسرائیل حداکثر تا 10 سال آینده

مقدم‌فر در ادامه با بیان "در این 10 روز شاهد بودیم که رژیم غاصب صهیونیستی در بحث رسانه‌ای تمام فیلترهای موجود را متوقف کرد" تأکید کرد:‌ در عین‌ حال تصاویر و اطلاعات رسانه‌ای به‌صورت پنهان بیرون آمد و مشخص شد که 60 درصد موشک‌های حماس به هدف خورده و بیش از 4هزار موشک به‌سمت اسرائیل شلیک شده است، یکی از این موشک‌ها به فرودگاه بن‌گوریون اصابت کرده و بزرگ‌ترین ضربه به اسرائیل وارد شده، 20 درصد موشک‌ها به هدف اصابت نکرده و 20 درصد دیگر به گنبد آهنین خورده است.

وی با تأکید بر اینکه احساس ناامنی مهمترین دستاورد این جنگ بوده است، گفت: این مسئله مهاجرت معکوس را رقم زده و در حال حاضر نیز سرعت گرفته است، بنا به اعتراف کارشناسان اسرائیلی در صورت ادامه این روند مهاجرت معکوس حداکثر تا 10 سال آینده اسرائیل به‌طور کامل محو می‌شود، هویت اسرائیل وابسته به جمعیت یهود است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمار کشته‌ها و مجروحان اسرائیل در میدان جنگ کمتر از آمار خودزنی و خودکشی است، تأکید کرد: بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد کرانه باختری یک شوک بزرگ ایجاد شد و پیوندها با غزه گسترش پیدا کرد، در این زمینه می‌توانید مواضع هم‌پیمانان اسرائیل را مشاهده کنید، امروز افکار عمومی بسیار فشار می‌آورند و همین مسئله سبب شده برای مثال وزیر خارجه انگلیس موضع‌گیری داشته باشد و یا آمریکا بگوید دیگر پروازی در بن‌گوریون نخواهد داشت و آن را لغو می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آمار کشته‌های فلسطینی‌ در زمان صلح حتماً قابل قیاس با زمان جنگ نیست، فلسطینیان در زمان صلح بیش از 50هزار کشته دادند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه سران اسرائیل پیش‌بینی می‌کردند "اگر کمی از مردم فلسطین را نابود کنیم بقیه آن‌ها تسلیم می‌شوند"، تصریح کرد: این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و ما شاهد هستیم حتی خانواده‌هایی که چندین شهید را تقدیم کردند هنوز بر سر آرمان‌های خود ایستاده‌اند.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای جنگ غزه تصریح کرد: اسرائیل شکست را پذیرفته و اکنون به‌دنبال برون‌رفتی آبرومند از این موضوع است، رژیم صهیونیستی نیمی از شروط مقاومت را پذیرفته و این موضوع به این معنا است که مقاومت دستاوردهای زیادی را به‌همراه داشته است.

*غلبه گفتمان مقاومت بر سازش نظم جدیدی را در خاورمیانه تحکیم می‌بخشد

مقدم‌فر در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: غلبه گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد جنگ غزه شناخته می‌شود و از سوئی نظم جدیدی را در خاورمیانه تحکیم می‌بخشد، همه فهمیدند در منطقه رمز پیروزی مقاومت است؛ امروز مقاومت تبدیل به یک گفتمان غیرقابل انکار شده است.

وی تصریح کرد: سقوط اسرائیل آغاز شده و این موضوع تدریجی است اما نباید شک داشته باشیم که نابودی اسرائیل قطعی است و این موضوع رقم می‌خورد؛ محور مقاومت توانمند شده و این توانمندی بسیاری از سران رژیم صهیونیستی را دچار تعجب کرده است، برخی تصور می‌کردند اختلافات درمنطقه می‌تواند مردم را از جنگ غزه غافل کند درحالی‌که به این موضوع دست نیافتند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: زمانی عده‌ای شعار "نه غزه، نه لبنان" را بی‌پروا و در جمع عنوان و از این شعار حمایت کردند اما اکنون این افراد و افراد بسیار زیاد دیگری در برائت گرفتن از آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

۹۳/۰۵/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی