پایگاه شهید معتمدی اصفهان

اصفهان- قائمیه

گرگ ها بدانند
در این ایل غریب
گر پدر نیست،تفنگ پدری هست هنوز
گر چه نیکان همگی بار سفر بربستند،
شیر مردی چو سید علی خامنه ای هست هنوز!

كد كج شدن تصاوير

كد موزيك براي وبلاگ


مهدویت امام زمان (عج) وصیت شهدا پخش زنده حرم سوره قرآن
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

گذری بر یکی از بازارهای روز کوثر در اصفهان؛

يكشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ب.ظ

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، بفرمایید داخل

وجود بازارهای کوثر در نقاط شهر باعث شده است که کمی از ترافیک شهر کاسته شود و افراد برای خرید نخواهند مسافتی طولانی را تا بازارها طی کنند به همین دلیل آلودگی نیز در شهر کمتر می شود.

 به نقل از اصفهان بیدار، چند سالی است که به همت شهرداری اصفهان بازارهای کوثر راه اندازی شده است. بازارهایی که همه مایحتاج مردم در آن عرضه می شود. وجود برخی از این بازارها باعث شده است تا مشاغلی که در اطراف آن هستند با کسادی روبرو شوند و نتوانند آن طور که باید به فروش محصولات خود همت گمارند. اما مزیت این بازارها این است که مردم می توانند همه مایحتاج خود را از این بازارها تهیه کنند. وجود بازارهای کوثر در نقاط شهر باعث شده است که کمی از ترافیک شهر کاسته شود و افراد برای خرید نخواهند مسافتی طولانی را تا بازارها طی کنند به همین دلیل آلودگی نیز در شهر کمتر می شود.

سید رضا حکیم فعال مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان می گوید: «تعداد بازارهای روز در اصفهان به ۱۷ عدد می رسد».

این موضوع می تواند نوید خوبی باشد. اما از یک سو مغازه دارانی که در اطراف این بازارهای روز قرار دارند عدم رضایت خود را نشان می دهند.

کاظمی یکی مغازه دارانی که در اطراف بازار کوثر ۱۱ خیابان امام خمینی است، می گوید: با وجود این بازارها ما مشتریان خود را از دست می دهیم و افراد به دلیل اینکه در این بازارها همه نوع اجناسی وجود دارد به این بازارها می روند و مایحتاج خود را تهیه می کنند و به نوعی به کسب و کار ما ضرر می رسد. اما به واقع مدیران شهری نیز برای این موضوع راه حلی تعبیه کرده اند و آن این است که همین مغازه داران نیز با گرفتن غرفه در بازارهای روز می توانند به فروش اجناس خود مبادرت کنند و هیچگونه جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

در این بازارها، شهرداری تمام مایحتاج عمومی و سبد کالاهای مورد نیاز خانواده ها را با ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف نسبت به دیگر فروشگاه های موجود در شهر اصفهان عرضه می کند.

محمدحسین جعفری شهردار منطقه ۲ می گوید: اقلام با ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در بازارها عرضه می شود. این اجناس شامل میوه، سبزیجات، گوشت، نان، مواد پروتئینی، خشکبار، آجیل و غیره است.

مسعود نریمانی شهردار منطقه ۱۰ می گوید: بازارهای روز کوثر به منظور تامین رفاه شهروندان راه اندازی شده از این رو اقلام و کالاهای این نوع بازارها با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می شود.

اکنون به یکی از بازارهای روز کوثر در خیابان امام خمینی آمدیم تا از نزدیک با مشتریان این بازارها گپ و گفتی داشته باشیم.

آقای علیخانی کارمند دانشگاه می گوید: من به دلیل اینکه فرصت زیادی برای خرید ندارم بازارهای روز را مکان مناسبی برای خرید مایحتاج می دانم زیرا همه اجناس در این بازارها وجود دارد که خرید آنها با تخفیف برای من مقرون به صرفه است. وی درباره کیفیت اجناس می گوید: کیفیت برخی از اجناس خوب است اما برخی دیگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، ولی در کل وجود این بازارها در مناطق مختلف شهر ضروری است.

خانم محبی خانه دار می گوید: قبل از اینکه این بازار در خیابان امام خمینی راه اندازی شود من برای خرید سبزی و میوه و مایحتاج باید از صبح تا عصر از خانه بیرون می آمدم و زمان را از دست می دادم ولی الان هنگامی که به بازار کوثر می آیم هر چیزی که لازم باشد می خرم و از این بابت راضیم. کیفیت اجناس خوب است و به دلیل اینکه مشتریان زیاد هستند جنسی باقی نمی ماند که تاریخ گذشته شود و همه آنها به فروش می رسد.

آقای صالحی شغل آزاد می گوید: وجود این بازارها برای شهر خوب است به شرطی که مانع کسب و کار برخی از مشاغل نشود. مشاغلی که بعضا در کنار این بازارها وجود دارد ممکن است کساد شود و مردم برای خرید به بازارهای کوثر رو بیاورند که مسوولان باید برای این مشاغل نیز فکری کنند تا کسب و کار آنها هم کساد نشود.

خانم ایزدی دبیر آموزش و پرورش می گوید: پیش از وجود این بازار من به شرکت تعاونی محل کارم می رفتم و خرید می کردم اما از زمانی که این بازار در این خیابان احداث شده است من بیشتر از این بازار خرید می کنم چون همه چیز در این بازار وجود دارد. کیفیت اجناس خوب است اما برخی از اجناس زیاد مطلوب نیست مخصوصا اجناسی مانند گوشت و مرغ که به صورت بسته بندی هستند از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

به سراغ صاحبان غرفه ها رفتیم تا نظر آنها را درباره این بازارها جویا شویم.

شاهین غرفه آجیل و حبوبات می گوید: مردم ابتدا درباره این بازارها نظر مطلوبی نداشتند و تصور می کردند اجناس در این بازارها از اجناس بیرون گران تر است. کم کم آمدند و متوجه شدند نه تنها گران نیست بلکه ۱۰ تا ۵۰ درصد برخی از اجناس تخفیف دارند. فروش ما مقطعی است و الان که نزدیک ایان عید نوروز است فروش بهتری داریم. او می گوید: قبلا در همین خیابان مغازه داشتم و پس از تاسیس این بازار به اینجا آمدم و غرفه گرفتم برایم بهتر است و می صرفد.

علوی غرفه لوازم میوه و سبزی می گوید: این غرفه مشتریان بسیاری دارد چون در این خیابان مغازه میوه و سبزی کم است، مردم بیشتر به این بازار می آیند و از ما خرید می کنند. پیش از این بازار در یکی از محلات همین خیابان بودم اما با تاسیس این بازار به اینجا آمدم و اکنون راضیم. وی در پاسخ به این سوال که کیفیت اجناس شما چگونه است، می گوید: اصلا همه مردم به میوه و سبزی نیاز دارند و می خرند و این اجناس زود تمام می شود و چیزی نمی ماند که بخواهیم برای روز بعد بگذاریم که کیفیتش را از دست بدهد. ما خودمان به بازار میوه و تره بار می رویم و میوه و سبزی می آوریم و می دانیم که چه مقدار لازم داریم. بنابراین به اندازه ای می آوریم که تا پایان روز به فروش برسد.

سیچانی غرفه گوشت و مرغ می گوید: وجود این غرفه در این بازار بسیار ضروری بود چرا که تعداد قصابی های این خیابان محدود است و مردم بیشتر در این بازار گوشت و مرغ خود را تهیه می کنند. بیشتر ما گوشت گرم می فروشیم اما مرغ و گوشت بسته بندی شده هم داریم. او در پاسخ به این سوال که کیفیت آنها چگونه استف می گوید: من فکر می کنم اکثر مشتریان ما راضی هستند ما به اندازه نیاز مرغ و گوشت برای عرضه می آوریم و همین موضوع باعث شده است که کیفیت را از دست ندهیم.

اما چه باید کرد؟

با توجه به اینکه مردم اصفهان از وجود چنین بازارهایی راضی هستند اما برخی از به دلیل عدم کیفیت اجناس نارضایی خود را اعلام کردند. همچنین برخی از مغازه دارانی که در کنار این بازارها هستند به صرف اینکه این بازارها مانعی برای کسب و کار آنها شده است از این موضوع ناراضی هستند.

البته نادیده گرفتن زحمات مدیران شهری برای تاسیس چنین بازارهایی بی انصافی است اما آنها باید در قبال این کار به فکر افرادی که در کنار این بازارها مشاغلی را برای خود راه اندازی کرده اند نیز باشند تا آنها نیز از وجود چنین بازارهایی ناراضی نباشند.

۹۳/۱۲/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی