پایگاه شهید معتمدی اصفهان

اصفهان- قائمیه

گرگ ها بدانند
در این ایل غریب
گر پدر نیست،تفنگ پدری هست هنوز
گر چه نیکان همگی بار سفر بربستند،
شیر مردی چو سید علی خامنه ای هست هنوز!

كد كج شدن تصاوير

كد موزيك براي وبلاگ


مهدویت امام زمان (عج) وصیت شهدا پخش زنده حرم سوره قرآن
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

فریدون عباسی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما که به بررسی روند مذاکرات هسته ای اختصاص داشت، در پاسخ به این سؤال که اوباما در مصاحبه اخیر خود همچنان ایران را حامی تروریسم مطرح می کند و ارتباط زبان تهدید وی با همزمانی مذاکرات هسته ای در چیست؟ گفت: این اظهارات برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است و می خواهند زیر توافقاتی که تاکنون انجام شده است بزنند و تحریمهای ضد ایرانی را همچنان ادامه دهند از این رو مسائل دیگری همچون توان موشکی،‌ حمایت از تروریسم و دفاع از حقوق بشر را مطرح می کنند.

وی گفت: در سالهای گذشته با تثبیت انقلاب در عرصه های مختلف، تفکرات انقلابی مان صادر شده است حتی فراتر از منطقه رفته و در جاهایی از اروپا و امریکا نیز موج اسلام خواهی گسترش یافته است و در بخش دیگری از مقاومت مردم لبنان بویژه در جنوب این کشور باعث شده است تا سرزمینهای اشغالی بعد از سالها اشغال پس گرفته شود

عباسی افزود: اگر ما را بعنوان حامی تروریسم مطرح می کنند، منظورشان حزب الله در لبنان است که آنها گروهی هستند محبوب در جامعه جهانی زیرا رفتاری عالمانه و عاقلانه از خود نشان داده اند بطوریکه در بین مسیحیان و اهل سنت نیز پایگاه دارند.

 

این تحلیلگر مسائل هسته ای گفت: باید به این نکته در مذاکرات توجه کنیم یعنی اگر ما در مواردی مقداری ملایمت و نرمش نشان دادیم که بیاییم به جامعه جهانی اعلام کنیم که انحرافی از تعهداتمان نداشتیم همین صبری که داریم و مذاکرات را ادامه می دهیم ماهیت شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد.

عباسی در پاسخ به این سؤال که آمریکاییها پیشتر از تعلیق تدریجی تحریمها سخن می گفتند و اکنون نیز از ادامه تحریمها در حوزه های مختلف سخن می گویند، بالاخره سرنوشت این تحریمها چه می شود؟ گفت: من تحریمها را پابرجا می دانم زیرا بخش کمی از آن به موضوع هسته ای برمی گردد تحریمهای آنها از زمان پیروزی انقلاب در بخشهای مختلف ضد جمهوری اسلامی ایران بوده است و دلیلی ندارد آمریکا تحریمها را بردارد وقتی که مشکلش با ما حل نشده است

وی افزود: ما کشور مستقلی شده ایم و آمریکا بعد از انقلاب بزرگترین پایگاه خود را در منطقه از دست داده و در صدد آن بوده که ما را تضعیف کند. در ابتدا با جنگ تحمیلی قصد فلج کردن اقتصاد ما را داشت الآن هم بدنبال نظم نوین در جهان هستند

عباسی گفت: البته ما رفتارمان با نظم نوین آنها متفاوت است زیرا ما کشوری مستقل و قدرتمندیم و آنها برای اینکه این قدرت را از بین ببرند ابزار تحریمها را پیش گرفته اند از این رو چه دلیلی دارد که با این سیاستها بخواهند تحریمها را بردارند.

این تحلیلگر مسائل هسته ای موضوع هسته ای را تبلور رشد دانش و فنآوری در کشور دانست و گفت: مخالفت با موضوع هسته ای مقدمه است اگر ما این مقدمه را کنار بگذاریم یعنی اگر فکر کنیم با مسئله هسته ای مسائل ما با غرب حل می شود کاملاً در اشتباه هستیم.

 

عباسی درباره رفتارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس تشکیلات بروکراتی دارد و خیلی کند کار می کند افزود: ایران سؤالات آژانس در خصوص ابهامات را پاسخ داده است و آژانس در یک مقطع از پاسخها قانع شده بود اما در جای دیگر مخالف آن موضع گیری می کند

وی گفت: با تغییر در مدیریت آژانس رفتار آن هم تغییر می کند و موضوع اصلی ما با آژانس بر سر ابعاد نظامی احتمالی ایران است.

نجفی: آمانو از خودش رفع مسئولیت می‌کند

به گزارش فارس، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص اظهارات اخیر آمانو و بازرسی از تأسیسات نظامی ایران و در پاسخ به این سؤال که این امکان دارد آژانس در توافق جامع و در قبال اقدامات ایران اعلام کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود ندارد؟ گفت: بین اینکه آژانس اعلام کند که هیچ سایت و فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد و اینکه اقدامات ایران در چارچوب توافق جامع هسته‌ای را راستی آزمایی کند تا توافق به اجرا در بیاید، تفاوت وجود دارد.

وی که در نیویورک و در اجلاس بازنگری معاهده NPT حضور داشت در این باره عنوان کرد: اینکه آژانس اعلام کند که می‌تواند تأیید کند در ایران هیچ فعالیت و سایت هسته‌ای اعلام نشده وجود ندارد، بحثی است که به اجرای پروتکل مربوط می‌شود و زمانبر است و در کشورهای مختلف بسته به حجم و نوع تأسیستشان چندین سال طول کشیده است. آنچه در توافق لوزان هست مربوط به این امر نیست و آنجا گفته نشده که آژانس اعلام کند که در ایران هیچ برنامه اعلام نشده‌ای وجود ندارد و بعد تحریم‌ها برداشته شود.

نجفی ادامه داد: وظیفه‌ای که به آژانس سپرده شده، تکنیکی و فنی است و اینکه اعلام کند اقداماتی که قرار است در توافق نهایی تدوین شود، مثلا تعداد سانتریفیوژهایی که قرار است در نطنز کم شود و ایران با آن به غنی سازی ادامه دهد. آژانس فقط در روز اجرای توافق اعلام می‌کند که از این روز تعداد سانتریفیوژهایی که در نطنز کار می‌کند، این تعداد است.

وی درباره اینکه آمانو گفته ایران باید راجع به همه فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف سازی کند و بعد آژانس بررسی‌های خود را به شورای امنیت می‌دهد نیز عنوان کرد: نه چنین نیست؛ در توافق آمده است که آژانس تأییدیه بدهد. مثلا ایران غنی سازی بالای ۵ درصد نداشته و این تأییدیه آژانس به معنای این است که تحریم‌ها باید همزمان برچیده شود.

نماینده دائم ایران در آژانس ادامه داد: پاسخ به سؤالات گذشته آژانس بحثی جداگانه است که در مذاکرات در حال بحث است و باید برای آن حتما راه‌حلی پیدا شود و موضوع ایران به صورت موضوع عادی در شورای حکام دربیاید و بدون آن اصلا امکان و اجرای توافق وجود ندارد که آن در مذاکرات در حال بحث است که ما برای حل موضوعات گذشته به چه نحوی عمل کنیم و آیا اقداماتی لازم است، انجام دهیم یا نه.

نجفی گفت: ولی آن چیزی که برای رفع تحریم‌ها در لوزان توافق شده این است که اقداماتی که ایران برای مدت محدودی (۱۰ ساله، کمتر یا بیشتر) می‌پذیرد، زمانی که شروع به اجرای آن اقدامات می‌کند، همزمان باید تحریم‌ها رفع شود.

وی در توضیح بیشتر و درباره تحریم‌ها گفت: تحریم‌هایی که در قالب اتحادیه اروپاست همه لغو می‌شود. تحریم‌هایی که توسط آمریکا به صورت یکجانبه تحمیل شده و تحریم‌های بانکی و اقتصادی همه رفع می شود و می‌ماند مصوبات کنگره که نیاز به زمان دارد و دولت آمریکا موظف است به تعهد خود عمل کند و آن تحریم‌ها را بردارد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌پذیریم دولت آمریکا این امر را منوط و موکول کند به اینکه این تصمیم در اختیار کنگره هست یا نیست.

نجفی درباره اظهارنظر اخیر آمانو و اینکه آیا او برنامه‌ریزی را درباره ایران در ذهن خود دارد و آیا می‌توان به آژانس اعتماد کرد؟ گفت: همیشه در طول مذاکرات این روند ادامه داشته و فضاسازی و جوسازی قبل از مذاکرات به عنوان اهرمی که در مذاکره فشار روانی ایجاد کند و بر میز مذاکرات تأثیر بگذارد، بوده است.

وی ادامه داد: قبل از شروع جلسات فصلی شورای حکام اخباری منتشر می‌شد که بیشتر توسط رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی بود که برای جوسازی و اعمال فشار و اعمال نظر است، ولی مذاکره کنندگان ما در میز مذاکره قطعا به این فشارها بی توجه خواهند بود و آن چیزی که در میز مذاکره، مورد مذاکره قرار می‌گیرد، قبلا کلیات آن مورد توافق قرار گرفته و دوستان ما در وین برای نوشتن جزییات مشغول مذاکره هستند.

 

*عباسی: مطالباتی که مذاکره کنندگان داشته باشند/اراک را راه‌اندازی کنیم

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز در این برنامه درباره اصرار آژانس برای بازدید از سایت‌های نظامی از جمله پارچین نیز گفت: آنها قبلا آمدند و بازدید کردند و گفتیم مهمترین جایی که شک دارید کجاست دست گذاشتند و بازدید کردند. اینها دیدند اطلاعاتی که سرویس‌های جاسوسی و گروه‌های معاند نظام به آنها داده‌اند غلط است و در برهه‌ای قانع شدند، ما یک کشور و حکومت هستیم، اینگونه نیست که هر کسی گفت هر نقطه کشور را بخواهد ببیند ما بگوییم بفرما چون می‌خواهیم شفاف باشیم.ما باید سر این موضوع خیلی محکم بایستیم و اجازه بحث‌های دیگر را ندهیم.

وی گفت: از دوستان درگیر مذاکرات و مسئولان کشور این را می‌توانم بخواهم که شما هم در دوران مذاکرات یکسری مطالبات داشته باشید. مثلا راکتور اراک را راه‌اندازی کنیم. چون تا وقتی سوخت هسته‌ای بخواهد در راکتور اراک قرار بگیرد یک سال و نیم تا ۲ سال طول می‌کشد. ما این مسیر را برویم. سوخت مجازی آن را داریم ۱۵۰ مجتمع سوخت مجازی به جای اورانیوم در آن سرب است، ما آن را تکمیل کنیم و آنها بروند مسئله خود را با کنگره‌شان حل کنند.

عباسی ادامه داد: اگر این شعارها را دادند غنی سازی ۲۰ درصد که هیچ اورانیوم ۵۶ درصد را از آژانس مطالبه می‌کنیم. می‌گوییم برای زیردریایی نیاز به اورانیوم ۵۶ درصد داریم.آن‌ها باید تضمین دهند که این کار را در آینده برای ما انجام می‌دهند و این باید در بندهای توافق باشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: باید در توافق موضوع مطالعات ادعایی تمام شود و این گونه نباشد که این موضوع رها شود و در قبال اقداماتمان این را از آن‌ها بخواهیم.

 

۹۴/۰۲/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی