قیام صبح روز شنبه 29 بهمن 1356
در
چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، شهر تبریز به طور ناگهانی و غیرمنتظره
ضربه ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد ساخت و سرمشقی شد برای مردم شهرهای
دیگر ایران. کنسول امریکا در تبریز پس از قیام تبریز نتیجه گیری کرد که
این قیام: «دروازه ها را برای نبردهای مذهبی و اجتماعی که به سادگی آرام
نخواهد شد، (تکرار می شود)، نخواهد شد، باز کرد.» این مقاله نگاهی دارد به
قیام تاریخی 29 بهمن 1356 مردم تبریز در چهلم قیام نوزده دی قم.
مردم متشکل از همه اقشار از آغاز صبح در تاب و تب برگزاری مراسم چهلمین روز شهدای قم خونین بودند.
حتی برخی از مردم از ساعاتی قبل از آغاز ساعت ختم در مقابل مسجد میرزایوسف
آقا اجتماع کرده بودند. از همان ساعات اولیه صبح شنبه دانشجویان ، دانشگاه
را به کلی تعطیل کرده بودند و به طور انفرادی روانه مسجد گردیده بودند.
در این روز تمام مغازه ها، بازار، حتی نانوایی ها و بعضی از حمام ها هم
تعطیل بودند. هر چه به ساعت زمان آغاز ختم نزدیکتر می شد بر جمعیت متراکم
عزاداران افزوده می شد. به طوری که شمار مردم به بیش از 20 هزار نفر می
رسید. (3)
اما مردم با درهای بسته مسجد و نیروهای انتظامی که مسجد را در محاصره
داشتند مواجه شدند، قره باغی از سران ارتش شاه در این مورد می گوید
«...البته خب، بیشتر اونطوری که احساس شد، ناشی از دستور استاندار بود که
گفته بود در مساجد رو ببندند، بسته بودند، راه نداده بودند.» رئیس کلانتری 6
تبریز، سروان حق شناس، مسوول اجرای این تصمیم استاندار آذربایجان شرقی -
اسکندر آزموده - بود این شخص در آزار و اذیت و شکنجه مبارزان تبریز خصوصا
سرکوبی تظاهرات دانشجویان نقش فعالی داشت.
22 بهمن روزی است که کلمه توحید در وحدت کلمه به دست آمد و در
نتیجه اعتصام به «حبلالله» طاغوت 2500 ساله فروریخت و مردم با اقتدا به
نهضت کربلا که در آن خون بر شمشیر پیروز شد، با الله اکبر مسلسل به دستان
را خلع سلاح کردند.
بزرگداشت 22 بهمن، یعنی، یادآوری ایثار، رشادت و
شهادت طلبی امتی که با پیروی از سلاله حسین (ع) بسیاری از معادلات جهان
مدرن را دستخوش تغییرات بنیادین کرد.
22 بهمن هر سال فرصتی استثنایی
برای تجدید پیمان یک ملت با آرمانهای انقلاب خود و دالی بر عزم همگانی
برای صیانت از این آرمان ها است.
22 بهمن هر سال، روز موعود عزت طلبان و مجاهدان برای عقد پیمانی دوباره بر ایستادگی بر سر اهداف والای انقلاب اسلامی است.
22 بهمن هر سال، روز ارج نهادن به عزت و شرافت ملی و روز تجسم و تجمیع اراده های سه نسل در مسیر نیل به مقاصد بزرگ است.
در
سالروز این روز تاریخی و آغاز سی و ششمین بهار آزادی به بازخوانی بخشی از
سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عظمت و ضرورت
پاسداشت یوم الله 22 بهمن می پردازیم.
22 بهمن؛ روز طلوع و ظهور بزرگترین انقلاب دوران تاریخ ما پس از اسلام
«روز
22 بهمن، روز نجات ملّت ایران و روز شکوفایى و پیروزى بزرگترین انقلاب
دوران تاریخ ما از شروع اسلام تا امروز [است] ... یومالله بیستودوّم بهمن
براى ما، هم از این نظر حائز اهمیت است که روز طلوع و ظهور بزرگترین
انقلاب دوران تاریخ ما پس از اسلام است، و هم از این نظر که روز شکوفایى
استعدادهاى ملّت ما و بهرهگیرى از زحمات و رنجها و مصائبى است که این
ملّت در طول انقلاب بزرگ خود و در طول سال هاى مبارزه و نهضت متحمّل شده
است. ما ملّت ایران این انقلاب را عید مبارک بزرگ خودمان بهشمار مىآوریم.
پیش از این انقلاب، ما جامعهاى بودیم از اراده انسانى بهدور، از اسلام
بهدور، تحت سلطه بیگانگان، تحت سلطه مستکبران، وضع مادّى ملّت ما و وضع
معنوى این ملّت هر دو بد. انقلاب ما با نام خدا و با طلب مدد و کمک از
پروردگار براى پیروزى اسلام و رفع ظلم و ستم آغاز شد و با تحمّل مصائبى در
طول پانزده سال و بیشتر، به پیروزى رسید».
22 بهمن؛ آغازگر نه پایان بخش
«از
اوّلین روز پیروزى این انقلاب، همه ما گفتیم و همه ملّت باور کردند که
کار با پیروزى بر ایادى آمریکا در کشورمان تمام نمیشود، کار در 22 بهمن به
پایان نمیرسد، بلکه کار در این روز بزرگ و مبارک تازه آغاز میشود. ما در
22 بهمن قدم در جادّهاى گذاشتیم که انتهاى این جادّه، جامعه اسلامى و
انسانىِ آسوده و پر نعمت و پر برکت و برابر امر خدا و قوانین الهى است؛ به
تدریج به آن نهایت نزدیک خواهیم شد»
(پیام تلویزیونی به مناسبت چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی؛ 21 بهمن 1361)
22 بهمن؛ بزرگترین خاطره ملت ما بعد از ورود اسلام به سرزمینمان
«من
مىخواهم به ملت عزیزمان بگویم که دهه فجر و 22 بهمن را قدر بدانید. این
خاطره، بزرگترین خاطره ملت ما بعد از ورود اسلام به سرزمین و مرزهاى ماست.
البته، دشمنان اسلام و انقلاب، با یاد دوران پیروزى انقلاب دشمنند؛ اما
علىرغم میل آنها، خاطره انقلاب را بزرگ بشمارید. در طول این ده سال،
همیشه دشمنان ما خواستهاند به این انقلاب خدشه وارد کنند و سیماى منوّر
امام را مخدوش نمایند. شما با گرامیداشت دهه فجر، تمایل دشمن را خنثى
کنید».
آزاد زیستن، زندگى مرضی خدا و عدم سازش با قدرتهاى ضداسلامى؛ درس های 22 بهمن
«کارى
که دشمن مىتواند بکند، تبلیغ علیه اسلام و انقلاب است. علىرغم این عمل
دشمن، شما دستاورد بزرگ انقلابتان را قدر بدانید و اسلام و نظام اسلامى و
انقلابى و راهى را که امام در مقابل ملت ما ترسیم کردند، حفظ کنید. امام،
راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگى به شکلى که مورد رضاى خدا و دستور
اسلام است، سازندگى حقیقى زندگى و عدم سازش با قدرتهاى ضداسلامى را به ما
نشان داد. اینها، براى ما درسهاى 22 بهمن است».
22 بهمن؛ عید فطر، قربان و غدیر ملت مسلمان ایران
«22
بهمن، عید حقیقى براى ملت ماست. 22 بهمن، براى ملت ما در حکم عید فطرى است
که ملت در آن، از یک دوران روزه سخت خارج شد؛ دورانى که محرومیت از
تغذیه معنوى و مادّى را بر ملت ما تحمیل کرده بودند. 22 بهمن، در حکم عید
قربان است؛ زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملت ما اسماعیلهاى خودش
را قربانى کرد. 22 بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت
ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى، براى ملت ایران صورت عملى و تحقق
خارجى گرفت».
(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 4 بهمن 68)
«جشن
دهه فجر باید از صورت جشن دولتى خارج بشود. البته مىگویید کارهایى هم
کردهاید، راست هم مىگویید؛ اما این کار نشده و باید بشود. من مىدانم که
شما خیلى تلاش کردهاید؛ اما آن کارى که باید بشود، نشده است. من یک بار در
نماز جمعه گفتم که برگزارى دهه فجر، باید مثل برگزارى جشن نیمه شعبان
باشد. حالا ببینید چهطور تبلیغاتى لازم است، چطور فیلمى باید بسازید، چطور
سخنرانى باید بشود و چکار باید بکنید. اینها دیگر به عهده شما ـ یعنى
شوراى هماهنگى تبلیغات ـ است. بنشینید روى این قضیه کار کنید. چکار باید
بکنید که وقتى آدم در شب 20، 21 و 22 بهمن به خیابان مىرود، همه جا پرچم
زده باشند و فقط سر در ادارات پرچم و چراغ نباشد»؟
«راهپیمایى روز
22 بهمن باید با عظمت انجام بگیرد. مواظب باشید که قبل از روز 22 بهمن، یک
راهپیمایى یا تجمعى ـ ولو کوچک ـ انجام نگیرد. در ذهنتان باشد که اینگونه
راهپیمایی ها را ممنوع کنید. اگر فلان گروه مىخواهد در فلان جا راهپیمایى
کند، بعد از 22 بهمن باشد. روز 22 بهمن، باید ناگهان همه کشور منفجر بشود و
مردم به خیابانها بریزند».
22 بهمن بیش از سالروز رحلت، خاطره امام(ره) را زنده می کند
«بعد
از رحلت امام(ره) و بعد از گذشت سالگرد ایشان، این دهه فجر باید نشان
بدهد که براى مردم، خاطره امام، مثل شخص امام گرامى است؛ والّا اگر قرار
شد که خاطره امام(ره)، همینطور مثل همه خاطرههاى معمولى، آهسته آهسته
ضعیف بشود، یک روز هم از بین خواهد رفت و آنگاه واویلاست. این را بدانید،
آن روزى که ما در این مملکت، خاطره امام(ره) را نداشته باشیم، خسارت خیلى
بزرگى به این کشور خواهد خورد. نباید بگذارید چنین شود ... خاطره
امام(ره)، بیش از همیشه، در دهه فجر و 22 بهمن است. حتّى بیشتر از مراسم
سالگرد رحلت امام(ره)، این بزرگداشت، نشاندهنده شخصیت آن بزرگوار است.
این، در حقیقت ولادت امامت در این کشور است؛ به همان معنایى که خود
امام(ره) و اسلام براى ما ترسیم کردهاند. قبل از آن، امام(ره) رهبر مبارزه
و نهضت بودند؛ ولى از روز ورود به کشور و تشکیل دولت اسلامى، امامِ امت
اسلامى شدند. این، مهمتر از خاطره درگذشت است».
«سعى کنید که
راهپیمایى را هرچه با عظمتتر برگزار کنید. با صداوسیما هم صحبت بکنید؛
آنها هم موظفند که همکارى بکنند. این کار، اجتنابناپذیر است. بهترین
برنامهها را هم براى این کار اختصاص بدهید».
(بیانات در دیدار با اعضاى شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى و مسئولان ستاد برگزارى دههى فجر 11 دی 69)
«دهه
فجر در پیش است. دهه فجر، یعنى خاطره شکفتن این نیروى عظیم و زنده شدن و
فعال شدن آتشفشان بزرگى که دنیاى استکبار را تکان داد. این دهه فجر را
خیلى قدر بدانید و البته ملت ایران قدر مىداند. هر روزى از روزهاى این دهه
ـ مخصوصاً روز 22 بهمن ـ ایام اللَّه و خاطرههاى فراموشنشدنى براى ملت
ایران هستند. حقیقتاً ملت ما در این دهه جان گرفت».
(دیدار با اقشار مختلف مردم و مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران، در سالروز میلاد حضرت على(ع) 10 بهمن 69)
راهپیمایى 22 بهمن؛ تصحیح کننده اشتباهات دوست و دشمن و فرونشاننده غبارهاى فتنه و شبهه
«اعلام
وفادارى ملت ایران به اصول انقلاب و ابراز تنفر و انزجار از دشمنان اسلام
در راهپیمایى 22 بهمن لطف و تفضل الهى است ... حرکت عظیم ملت ایران در
راهپیمایى 22 بهمن در تصحیح اشتباهات دوست و دشمن و فرونشاندن غبارهاى فتنه
و شبهه، تأثیر بسیارى داشته است».
راهپیمایى 22 بهمن؛ باران رحمت، تجلی عظمت و مایه امید دوستان و سرخوردگى دشمنان
«راهپیمایىهاى
مردم عزیز ما در مناسبتهاى مختلف انقلاب و مهمتر از همه در 22 بهمن،
همانند باران رحمتى است که چشمها و دلها را با حقیقت درخشان انقلاب آشنا
مىکند، عظمت انقلاب و امام بزرگوار را متجلى مىسازد و امید و خوشحالى را
براى دوستان و یأس و سرخوردگى را براى دشمنان به ارمغان مىآورد و اینجانب،
خداوند متعال را بر این توفیق و لطف بزرگ، شکرگزار و ملت ایران را بر این
همت و عزم و وفادارى سپاسگزارم».
(دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب 28 بهمن 77)
حضور آگاهانه در راهپیمایی 22 بهمن؛ عامل بقا و توفندگی انقلاب
«حضور
آگاهانه ملت [در راهپیمایی روز 22 بهمن] یکی از زیباترین جلوههای
قدرت لایزال الهی است و باعث شده است که انقلاب همچنان زنده و
توفنده باقی بماند و تا این حضور پرشکوه ادامه دارد دشمن نخواهد
توانست سیطره دوباره خود را بر کشور عزیز ایران برقرار کند».
(پیام تشکر به ملت 23 بهمن 80)
تبلیغات رسانه های بیگانه؛ نشان دهنده اهمیت بالاى حضور مردم در راهپیمایى 22 بهمن
«راهپیمایى
22 بهمن یکى از بزرگترین مظاهر حضور مردم در صحنه است؛ مردم در راهپیمایى
22 بهمن امسال [1382] حضور بسیار قوى، پرشور و نمایانترى خواهند داشت ...
این تبلیغات [رسانه های بیگانه] نشان دهنده اهمیت بالاى حضور مردم در این
راهپیمایى است که هر سال نیز بسیار چشمگیرتر از گذشته صورت گرفته است».
«برگزارى
راهپیمایى در هر سال با چنین ابعاد عظیمى و در عین حال با جنبههاى سیاسى
کم سابقه است؛ به فضل پروردگار امسال [1382] که تبلیغات بیگانگان بر ضد
مظاهر مردم سالارى در کشور بیش از گذشته است و انگیزه فراوانى از جانب آنها
براى کمرنگ کردن مظاهر مردم سالارى وجود دارد، ملت ایران با حضور گسترده
خود، دشمنان را بار دیگر مأیوس خواهند کرد».
(پایان درس خارج فقه در خصوص راهپیمایی 22 بهمن؛ 20 بهمن 82)
22 بهمن هر سال؛ روز ورود ملت ایران به عرصه نگاه های جهانی
«یاد
انقلاب را که ملت ما گرامى میدارد ... براى این است که معلوم بشود آن
عامل حرکتبخش و عزتبخشى که ملت ایران را در این مسیر پرافتخار به راه
انداخت، آن عامل در دل مردم ما زنده است. ما راهپیمایى 22 بهمن را در پیش
داریم؛ خواهید دید ملت عزیز ما امسال هم مثل سالهاى گذشته و پرشورتر از
گذشته ـ که هر سال پرشورتر از سالهاى قبل بوده است ـ وارد عرصه نگاههاى
جهانى خواهد شد. این حضور مردم را در راهپیمایى 22 بهمن دستکم نباید گرفت؛
این خیلى چیز عظیمى است».
22 بهمن؛ سالگردی که مراسمی خشک و رسمى نیست
«سالگردهاى
انقلابها، سالگردهاى روزهاى ملى در کشورها را با این حرکت عظیم مردم در
کشور عزیز ما مقایسه کنید. سالگرد انقلاب ما یک مراسم خشک و رسمى نیست؛ یک
مراسم صددرصد مردمى است. مردم در سرماى سخت، در گرماى سوزان، در همه
شرایط، آنجایى که لازم است در صحنه باشند، شرکت میکنند و در 22 بهمن،
همهساله، ملت این عرصه را مغتنم میشمارند و وارد میدان میشوند و حضور
خودشان را به رخ همه دشمنان و مخالفان میکشند. این در دنیا دیده میشود.
ممکن است در زبانها، در لحنها جور دیگرى تعبیر کنند؛ جمعیت را کمشمار
معرفى کنند؛ جمعیتهاى میلیونى را مثلاً به صورت چند هزار در تبلیغات
بگویند؛ این کارها در تبلیغات میشود؛ اما آنهایى که باید بفهمند ملت ایران
در چه حال است، میفهمند؛ واقعیتها را مىبینند؛ حضور مردم، اراده مردم،
دلبستگى مردم به انقلاب، وابستگى مردم به محتواى عظیم انقلاب را اینها
احساس میکنند».
«روز 22 بهمن و راهپیمایى 22 بهمن مظهر اقتدار ملى
است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمى و اراده و عزم ملى ملت
ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همه شرایط به خیابانها مىآیند و
خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلى
باعظمت است».
(بیانات در در دیدار فرماندهان نیروى هوائى ارتش 19 بهمن 86)
22 بهمن هر سال؛ نشانه متکی بودن انقلاب به ایمان های مردم
«22
بهمن هر سال نشانه متکی بودن انقلاب به ایمان های مردم است؛ معنای این
حضور انبوه و منسجمِ هر ساله این است که انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از
آن، متکی بر مردم و ایمان آنان است و علت اصلی ناتوانی دشمنان در متزلزل
کردن نظام اسلامی نیز همین موضوع است».
«مخالفان نظام اسلامی، از
این حضور خالص و گسترده مردمی با گرایش ها و سلایق مختلف، در مناسبت های
گوناگون انقلاب به ویژه دهه فجر و 22 بهمن وحشت دارند؛ دشمنان برای سرپوش
گذاشتن بر این انسجام و وحدت تلاش دارند، با کمک عوامل خود، و در تبلیغات
این گونه وانمود کنند که انسجام و جهت گیری واحد مردم دچار انشقاق و چند
دستگی شده است»
راهپیمایی 22 بهمن؛ یعنی مخالفین با مردم طرف هستند
«سى
سال از انقلاب ما می گذرد. هر سال آن کسانى که سالگرد انقلاب را مجسم
کردند، برجسته کردند، جشن گرفتند، آحاد مردم بودند. میلیون ها مردم هر سال
22 بهمن در سرتاسر کشور به خیابانها مىآیند؛ آنها اعلام می کنند عید
انقلاب را، سالروز انقلاب را، یادبود انقلاب را. این معنایش چیست؟ این
معنایش این است که انقلاب، قائم به ایمان هاى آحاد مردم است؛ مخالفین با
انقلاب، مخالفین با نظامِ برآمده از انقلاب، با مردم روبهرو هستند، با
مردم طرفند».
22 بهمن؛ ثروت عظیم و ذخیره عظیم ملى
«22
بهمن متعلق به ملت ایران است، متعلق به امام بزرگوار است، متعلق به
شهداست، متعلق به آن روح و معناى حقیقى انقلاب اسلامى است، مال ملت است؛
دشمن می خواهد این ثروت عظیم و ذخیره عظیم ملى را متزلزل کند، ضعیف کند».
(دیدار با مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستادهای دهه فجر؛ 29 دی 88)
22 بهمن؛ لحظه نیازی که صحنه رویارویی با بدخواهان را عرصه پیروزی حق ساخته و نمایشگاهی از عزت میآراید
«ملت
عظیم الشأن و شگفتیآفرین ایران! ... درود خدا بر عزم راسخ و بصیرت
بیهمتایتان که همیشه در لحظه نیاز، صحنه رویارویی با بد دلان و بدخواهان
را عرصه پیروزی حق میسازد و نمایشگاهی از عزت و عظمت میآراید».
22 بهمن؛ نمایان ساز دست قدرت آفریننده هستی در عزم و ایمان و بصیرت ملت
«سپاسی
از ژرفای دل و جان، آفریننده هستی را که دست قدرت خود را در عزم و ایمان
و بصیرت شما نمایان ساخت و در سیویکمین سالروز تولد جمهوری اسلامی،
نیرومندی و سرزندگی این نظام را که بر ایمان و اعتماد به نفس ملتی کهن تکیه
زده است، بیش از همیشه به رُخ دشمنان کشید».
22 بهمن برای به خود آوردن آنان که ریاکارانه دَم از مردم میزنند، کافی است
«آیا
حضور دهها میلیون انسان بصیر و پُر انگیزه در جشن سیویک سالگی انقلاب
کافی نیست که معاندان و فریب خوردگان داخلی را که گاه ریاکارانه دَم از
مردم میزنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقیم
اسلام ناب محمدی صلّی الله علیه و آله و راه امام بزرگوار است، به آنان
نشان دهد»؟
(پیام تشکر خطاب به ملت 22 بهمن 1388)
«هرچه
نشانههاى توانایىهاى شما و ایستادگى شما و استقامت شما بیشتر باشد،
بدانید آنها [دشمنان] خشمگینتر میشوند. اگر بتوانند، این خشم را در عمل
اعمال خواهند کرد؛ اگر نتوانند هم، مجبورند زنجیر بجوند و پیشرفت شما را
تماشا کنند؛ و همین جور خواهد شد. بعد از 22 بهمن، بعد از این حرکت عظیم
مردمى، که اینها کشور را، ملت را، انقلاب را، نظام جمهورى اسلامى را جور
دیگرى خیال کرده بودند و مأیوس و دلسرد شدند، باز هر حرکت بزرگ شما آنها را
خشمگین میکند. حرف هایى که امروز آمریکایىها میزنند، از صدر تا ذیلشان،
از رئیسجمهورشان تا سخنگوى فلان وزارتخانهشان، و همچنین بعضى از
غربىهاى دیگر، نشاندهنده عصبانیت است. عصبانىاند، خشمگینند، ناامیدند،
نمیدانند باید چه کار کنند. گاهى تهدید می کنند، گاهى آن تهدید را پس می
گیرند، گاهى ترمیم می کنند، گاهى اینجا آنجا تهمت می زنند.
(بیانات در دیدار دستاندرکاران ساخت ناوشکن جماران 30 بهمن 88)
«
... همین حضور اثرگذار و حساس [علما] در بین مردم، آثار و برکات خودش را
داشته است و دارد. حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعى که میکنند
ـ مثل راهپیمایى مهم 22 بهمن که واقعاً یک پدیده عظیمى بود در تاریخ
انقلاب در این شرایط و با این اوضاع و احوال و قبل از آن، حضور مردم در
خیابانها در سراسر کشور در نهم دى بدون اینکه علما و راهنمایان معنوى مردم
که مورد اعتماد آنها هستند، دلهاى مردم را به حقائق این انقلاب متوجه
کنند، میسر نمیشد.
(بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 6 اسفند 88)
«شما
مشاهده می کنید در روز قدس و در جمعه آخر ماه رمضانِ هر سال، که امام آن
را به عنوان روز قدس معین کردند، مردم مىآیند در شهرهاى بزرگ، در شهرهاى
کوچک، حتّى در روستاها، مثل راهپیمایى 22 بهمن ـ 22 بهمن یادآور و سالگرد
پیروزى انقلاب ماست که یک مسئله مربوط به خود ملت و داخل کشور است ـ همان
احساسات را به خرج می دهند؛ همان حضورى را نشان می دهند که در روز 22 بهمن
نشان می دهند».
(دیدار با شرکت کنندگان در افتتاحیه همایش غزه 8 اسفند 88)
22 بهمن؛ نعمتی که باید همه عمر برای آن شکرگزاری کرد
«حضور
همه اقشار از پیر و جوان، زن و مرد در صحنه [22 بهمن]، آن هم در شرایطی
که 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، بزرگترین نعمت الهی است که
باید همه عمر را برای آن شکرگزاری کرد».
«هنر بزرگ و برجسته این
است که در ایران مردم خود، صاحبان انقلاب و کشور هستند و کار برگزاری جشن
انقلاب بر دوش خود آنان است و به همین دلیل، مردم از این ثروت عظیم که
مایه عزت و استقلال آنهاست، حمایت میکنند و هرجا که نیاز باشد، حضور خود
را نشان میدهند».
22 بهمن؛ عرصه ناکام کردن دشمن درست در لحظه مقرر
«درست
در لحظهای که دشمنان استقلال و عزت ملت ایران انتظار داشتند که مردم به
ندای انقلاب و ندای جمهوری اسلامی پاسخ ندهند، مردم با حضور خود [در 22
بهمن] دشمن را ناکام و مأیوس کردند».
«دشمنان در تبلیغات تلاش
میکنند که این صحنههای عظیم مردمی را کمرنگ جلوه دهند؛ البته آنان
واقعیات صحنه را میبینند و میفهمند و آن را تحلیل میکنند و به این نتیجه
میرسند که نمیشود با این ملت مواجه شد».
(جلسه درس خارج فقه 23 بهمن 91)
«نظام
جمهورى اسلامى متّکى به ایمان هاى مردم است، متّکى به محبّت هاى مردم است،
متّکى به ارادههاى مردم است. کدام انقلاب را شما سراغ دارید که بعد از
دهها سال، با حضور مردم در خیابانها و با شعارهاى مستحکم مردم، بزرگداشت
براى سالگرد انقلاب گرفته بشود؟ حالا انشاءاللَّه روز 22 بهمن خواهید دید
ملّت ایران باز هم در همه شهرها با استحکام مىآیند و فریاد خواهند زد
استحکام خود را و نشان خواهند داد اقتدار ملّى را. مهم این است که ملّت
ایران بداند که راز موفّقیّت او ایستادگى است؛ و ملّت ایران بحمداللَّه این
را می داند؛ مهم این است که بداند راه امنیّت او نشان دادن اقتدار ملّى
است؛ اقتدار ملّى را نشان بدهند. اقتدار ملّى مظاهرى دارد که مردم این
اقتدار را در اجتماعات عظیم، در گرایش ها، در امثال همین تظاهرات 22 بهمن،
در انتخابات گوناگون، نشان می دهند، این حضور را نشان می دهند؛ در پیشرفت
هاى علمى نشان می دهند؛ و [در] همراهىهایى که با نظام جمهورى اسلامى می
کنند؛ مهم این است. آن چیزى که امنیّت کشور را حفظ می کند، نشان دادن
اقتدار ملّى است؛ وقتى که مردم اقتدار ملّى را به رخ دشمن کشیدند، دشمن
دیگر نمی تواند [کارى بکند].
(بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش 19 بهمن 92
شعر هایی در مورد 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر شعر 22 بهمن شمیم بهار *************************** شعر 22 بهمن سالگرد انقلاب سالگرد انقلاب آمد پدید انقلابی چون سپیده پرنوید فجر رستن، فجر رستن، فجر شوق فجر بشکفتن چو گل در باغ ذوق انقلابی چون سحر ظلمت شکن تا به عمق کلبهها پرتوفکن فجر نورافشانی قرآن و دین فجر قدرتیابی مستضعفین انقلابی چون شفق سرشارِ خون گوهر آزادگی را آزمون فجر عزت، فجر رشد کارها فجر دیگرگونی معیارها انقلابی پیشرو مانند برق در شکوهش عقل عالم مانده غرق فجر جمهوری اسلامی کزان صدهزاران روزِ روشن شد عیان فجر برچیدن بساط زور و زر شام استبداد آوردن به سر انقلابی پر زشیران بیشهاش نعره الله اکبر ریشهاش سوره «والفجر» گر خوانی عمیق راز این ده شب از او یابی دقیق ***********شعر 22 بهمن********** شعر 22 بهمن یک گل و صد بهار ***********شعر 22 بهمن********** شعر 22 بهمن فجر رحمت ***********شعر 22 بهمن********** شعر 22 بهمن فجر انقلاب ***********شعر 22 بهمن********** شعر 22 بهمن فجر بیداری ***********شعر 22 بهمن********** شعر 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن در رابطه با شعر 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن********** عکس هایی از 22 بهمن ***********شعر 22 بهمن**********
بیا بیا که شمیم بهار میآید
دل رمیده ما را قرار میآید
سر از افق بدرآورد صبح آزادی
سرود فتح و ظفر زین دیار میآید
بیا که شد سپری دوره تباهیها
زمان سروری و اقتدار میآید
گریخت ظالم و برچیده شد بساط ستم
نهال حق و عدالت به بار میآید
بیا که گر رود اهریمن از وطن بیرون
فرشته از طرف کردگار میآید
خوش آمدی به وطن مقدمت گرامیباد
صدای هلهله از هر گذار میآید
یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یاد باد آن دل تپیدنهای مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبا نگار آورده بود
عشق را صد رشته جان، در لعل نوشین بسته بود
حسن راصد چشم دل، آیینه وار آورده بود
از گلستان شهیدان تا به مهرآباد عشق
موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
منکران گفتند با یک گل نمیگردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
در نگاهش جلوه گل بود و با غوغای عشق
در چن هر گوشهای را صد هزار آورده بود
در خلال ده شب از بهمن، برون
صدهزاران فجر آمد، گونهگون
مهر روشن بر سیاهی چیره شد
چشم خفاش از فروغش خیره شد
فجر رحمت، فجر دولت، فجر نور
فجر آزادی زبند ظلم و زور
مهر، در آغوش ملت، جا گرفت
انقلاب او همه دنیا گرفت
برخیز، که فجر انقلاب است امروز
بیگانه صفت، خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد
از لطف خدا، نقش بر آب است امروز
فجر است و سپیده حلقه بر در زده است
روز آمده، تاج لاله بر سر زده است
با آمدن امام در کشور ما
خورشید حقیقت از افق سرزده است
«والفجر» که سوگند خدای ازلی است
روشنگر حقی است که با «آلعلی» است
این سوره به گفته امام صادق
مشهور به سوره «حسینبنعلی» است
شب رفت و سرود فجر، آهنگین است
از خون شهید، فجر ما رنگین است
این ملت قهرمان و آگاه و رشید
ثابت قدم است و قاطع و سنگین است
شب طی شد و روز روشن از راه رسید
خورشید امید شرق، از غرب دمید
عیسای زمان، راز زمین، «روح خدا»
در کالبد مرده، دمی تازه دمید
این نهضت حق، که خلق ما برپا کرد
نه شرقیو غربی است، نه سرخ است و نه زرد
در وسعت و عمق و شور و یکپارچگی
زیباتر از این نمیتوان پیدا کرد
جانهای جهانیان به لب آمده است
جان در پی حق، داوطلب آمده است
جمهوری اسلامی ما در این قرن
فجری است که در ظلمت شب آمده است
بر ملت تازه رَسته از دام و کمند
آن بردگی گذشته، یارب مپسند
این در که بهروی ما گشودی از مهر
بار دگر از قهر، خدایا تو مبند
رسید موسم بهمن بهار باز آمد
جلال محفل ما، یار دل نواز آمد
به پاست خیمه آلالههای صحرایی
«و ان یکاد» بخوان موسم نیاز آمد
درون هر ورق سبز بنگری، بینی
جمال یوسف مصری در این تراز آمد
چراغ لاله فروزان شد از دم عیسی
شمیم یاد عزیزانِ پاکباز آمد
زمان، زمان طلوع است و فجر بیداری
کنون که جلوه خورشید برفراز آمد
بیسـت و دوی بهمــــــن(2) روز از خود گذشتــــــن
روز آزادی مـــــــــــــــا روز نجـــــات میــــــهن
روز پـــیـــــــروزی مــــــا روز شکست دشــــــمن
بیســــــت و دوی بهمــــــن بیســت و دوی بهمــــــن
به پیش ای رهروان راه الله رسیده مژده پیروزی ما
زریشه برکنیم بنیاد دشمـــن به یاری خداوند توانـــــا
الله یــــــــاور ماســـــــــــت خمینی رهبر مـــــــاست
الله یـــــــــاور ماســــــــــت خمینی رهبر مـــــــاست
ای دشمـــــــن سـتـــمـــــگر ای ظالـــــمــــان کافـــــر
خون شمـــــــا می ریزیــــم مـــــــــــا ملــــــت دلاور
خون شمـــــــا می ریزیــــم مـــــــــــا ملــــــت دلاور
الله یـــــــــاور ماســــــــــت خمینی رهبر مــــــــاست
الله یـــــــــاور ماســــــــــت خمینی رهبر مــــــــاست
بیســت و دوی بهمـــــن(2) روز از خود گذشـــــــتن
روز آزادی مــــــــــــــا روز نــــجات میهـــــــن
روز پـــیـروزی مــــــــــــا روز شکست دشمـــــــن
بیســـــت و دوی بهمـــــــن بیست و دوی بهمـــــــن
کتــــــاب ما قــــــرآن است مکتب ما اسلام اســـــت
کتــــــاب ما قــــــرآن است مکتب ما اسلام اســـــت
همـــــرزمان همـــــرزمان ای امـــــت مسلمـــــــان
همـــــرزمان همـــــرزمان ای الـــگوی دلیـــــــران
بر دشمـــــنان بتـــــازیـــــد ای پاســــداران قـــــرآن
الله یـــــــــــاور مــــــــاست خمینی رهبر مـــــــاست
بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى، براى ملت ایران صورت عملى و تحقق خارجى گرفت. ۱۳۶۸/۱۱/۰۴
هر گاه و هر جا که از پیروزی ۲۲ بهمن یادی و نامی آورده می شود، چهره ی شهید و نقش خونین شهادت، در برابر چشم ها پدیدار می گردد. ۱۳۶۸/۱۱/۱۹
دههى فجر، در حقیقت مقطع رهایى ملت ایران و آن بخشى از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.۱۳۶۹/۱۰/۱۱
دههى فجر، آن آیینهیى است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دورههاى تاریک و قرون خالیه، بایستى ما مىنشستیم و اسمى از اسلام مىآوردیم. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱
برگزارى دههى فجر، باید مثل برگزارى جشن نیمهى شعبان باشد. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱
خاطرهى امام، بیش از همیشه، در دههى فجر و بیستودوى بهمن است. حتّى بیشتر از مراسم سالگرد رحلت امام، این بزرگداشت نشاندهندهى شخصیت آن بزرگوار است. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱
دهه فجر در حقیقت ولادت امامت در این کشور است؛ به همان معنایى که خود امام و اسلام براى ما ترسیم کردهاند.۱۳۶۹/۱۰/۱۱
۲۲ بهمن در حیات تاریخى و ملى کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوى حق و صلاح نقش بزرگى داشته است.۱۳۷۸/۱۱/۰۶
در طلیعهی روزهای درخشان فجر از همه چیز شایستهتر تکریم شهیدان و خضوع در برابر روح فداکار آنهاست. ۱۳۷۹/۱۱/۱۲
دشمنان سعى مىکنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم مىآورد. سعى مىکنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست. ۱۳۸۰/۱۱/۰۳
حادثه بیستودوم بهمن و پیروزى انقلاب، پایان تحقیر ملت ایران بود. ۱۳۸۰/۱۱/۲۱
اگر انقلاب اسلامى و امام بزرگوار ما نبود و اگر اسلام پرچمدار انقلاب و تحوّل در این کشور نبود، هیچ امیدى وجود نداشت که سلطه جهنّمىِ تحقیرآمیز امریکا و حکومت دیکتاتورىِ قسىّالقلب پهلوى از این مملکت برکنده شود. ۱۳۸۱/۰۳/۱۴
راهپیمایى بیستودوم بهمن در جهان یک پدیده بىنظیر است؛ هیچ کشورى در هیچ مراسمى چنین اجتماعى را در شهرهاى بزرگ و کوچک به خود نمىبیند و به یاد ندارد؛ این مخصوص شماست. ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
راهپیمایى بیستودوم بهمن مظهر اقتدار ملى است؛ نشاندهندهى عزم عمومى ملت ایران است؛ مظهر همان چیزى است که هر دشمنى را در هر حد و اندازهیى از اقتدار نظامى و توانایىهاى تبلیغاتى و سیاسى، مرعوب مىکند.۱۳۸۳/۱۱/۱۹
ملت ایران هر سال با حرکت خود در بیستودوم بهمن، دشمن را در جاى خود متوقف و وادار به عقبنشینى کرده.۱۳۸۳/۱۱/۱۹
روز ۲۲ بهمن و راهپیمائى ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملى است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمى و اراده و عزم ملى ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همهى شرائط به خیابانها مىآیند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلى باعظمت است. ۱۳۸۶/۱۱/۱۹
آنچه در ادامه میآید گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی دربارهی ویژگیهای منحصر به فرد رهبری امام خمینی(ره) است:
مطرح کردن حاکمیت اسلام
بیتالغزل کار امام، ایجاد حکومت اسلامى بود. اگر فرض کنیم چنین انقلابى بدون شعار حکومت به راه مىافتاد - به عنوان اصلاحات و همان کارهایى که در تأسیس عدالتخانه و تشکیلات مشروطیت شد - بلاشک کار امام، یک دهم کار الان اهمیت نداشت؛ چون بالاخره آن خاندان مىرفتند و جناح و جریانى از متدیّنین - که قاعدتاً منتخبان امام، متدیّنین بودند - روى کار مىآمدند؛ اما آن کار چیزى بود، این کار یک چیز دیگر است. اهمیت کار امام - که توقّع این است ما این کار را تقویم درستى بکنیم - این بود که مسأله حاکمیت اسلام را مطرح کردند. حکومت اسلامى به معناى حکومت مسلمین نیست؛ به معناى حکومت اسلام است، والّا اگر فقط حکومت مسلمین باشد، حدّاکثرش این است که مسلمانى در رأس کار مىآید و رفتار شخصى او، رفتار خوبى خواهد بود. احیاناً نمىگذارد در ظواهر جامعه هم فسق و فجورى صورت گیرد؛ اما نظام کشور و اداره زندگى براساس اسلام نخواهد بود؛ سلایق و فرهنگها و عادات و کجفهمیهاى گوناگون تأثیر مىگذارند. چیزى که جامعه اسلامى را مصونیت مىبخشد، «حکومت اسلامى» است؛ یعنى حاکمیت اسلام. هنر بزرگ امام این بوده است که حاکمیت اسلام را در اینجا مطرح کردند.
صیغه خاص ایشان هم براى حاکمیت اسلام، «ولایت فقیه» بود. ۱۳۷۸/۱۱/۰۴
شناختن نیروی مردم
یکى از بزرگترین هنرهاى امام راحل ما این بود که این نیروى مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد.
وضع ایران قبل از پیروزى انقلاب، وضع خوبى نبود؛ مردم در حال بىتکلیفى، دشمنان مسلط، اینجا پایگاه اسرائیل و استراحتگاه سران رژیم صهیونیستى، که مىآمدند مىبردند، مىخوردند و استفادهى سیاسى و مالى مىکردند. آن روزى که بعضى از کشورهاى عرب تصمیم گرفتند که از نفت علیه اسرائیل استفاده کنند، شاه ایران دل صهیونیستها را گرم کرد و گفت من به شما نفت مىدهم. وضع ایران در آن روز اینگونه بود و کسى امیدى نداشت؛ اما امام راحل ما (قدّساللَّه نفسهالزّکیه) وقتى همت گماشت و بر این مبارزه عزم کرد، هیچ نیرویى جز نیروى مردم نداشت. او به این نیرو معرفت پیدا کرد؛ به این نیرو تکیه کرد و خداى متعال هم که همه چیز دست اوست - که «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمى» - دلها را منقلب کرد. وقتى دلها متوجه به این حقیقت شد، نیروها به میدان آمدند و قدرت رژیم طاغوتى و وابسته شاه متزلزل شد و نظام اسلامى در این کشور سربلند کرد. ما در حساسترین نقطهى دنیاى اسلام و بر سر چهارراه قرار داریم و بیشترین نقطه اعتماد امریکا و استکبار در این منطقه، بر رژیم سلطنتى شاه بود. ۱۳۸۵/۰۵/۳۰
گم نکردن هدف
چه شد که غربىها، مشخصاً انگلیسىها، در این مسأله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردى استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالى که مردم که جمعیت اصلى هستند، مىتوانستند در اختیار علما باقى بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلاللَّه جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعدهى قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهاى از اعضاى جبههى عدالتخواهى - یعنى همان اعضاى دینى و عمدتاً علما - را فریب بدهند و حقیقت را براى اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند...
من به انقلاب خودمان که نگاه مىکنم، مىبینم هنر بزرگ امام این بود که دچار این غفلت نشد؛ اساس کار امام این است. امام اشتباه نکرد که حرفى را که گفته بود و هدفى را که اتخاذ کرده بود، در سایهى تنبیه و ظاهرسازىهاى شعارهاى دیگران گم کند و فراموش کند. این، اساس کار موفقیت امام بود که مستقیم به طرف هدف پیش رفت؛ صریح و عریان آن را جلوى چشمش قرار داد و به طرف آن حرکت کرد. متأسفانه این کار را زعماى روحانى و مشروطه نکردند و بر ایشان غفلت ایجاد شد؛ فلذا اختلاف شد. اختلاف که به وجود آمد، آنها تسلط پیدا کردند. وقتى قدرت دست آنها آمد، دیگر کارى نمىشد کرد. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
جلوگیری از هضم شدن انقلاب در اردوگاه شرق و غرب
هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود که چارچوب محکمى را براى این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمه قدرتها و جریانهاى سیاسىِ مسلّط هضم شود. شعار «نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى»، یا شعار «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» که تعالیم امام و خطّ اشاره انگشت ایشان در دهان مردم انداخت، معنایش این بود که این انقلاب متّکى به اصول ثابت و مستحکمى است که نه به اصول سوسیالیزمِ اردوگاه آن روز شرق ارتباطى دارد، نه به اصول سرمایهدارىِ لیبرال اردوگاه غرب. علّت اینکه شرق و غرب با این انقلاب دشمنى کردهاند و سرسختى نشان دادهاند، همین بود. ۱۳۸۱/۰۳/۱۴
سامان دادنِ نهاد بسیج
یکى از چیزهائى که در هر حرکت عمومى و در هر نهضت لازم است، این است که بر اساس تفکرات و مبانى پایهاى این نهضت و این جریان، هم بایستى «واژهسازى» بشود، هم بایستى «نهادسازى» بشود. وقتى یک فکر جدید - مثل فکر حکومت اسلامى و نظام اسلامى و بیدارى اسلامى - مطرح میشود، مفاهیم جدیدى را در جامعه القاء میکند؛ لذا این حرکت و این نهضت باید واژههاى متناسب خودش را دارا باشد؛ اگر از واژههاى بیگانه وام گرفت، فضا آشفته خواهد شد، مطلب ناگفته خواهد ماند...
انقلاب اسلامى هر دو را انجام داد. فرض کنید در مقولهى نظامى، ارتش که ساخته و پرداختهى فرهنگ دیگرى و نظام دیگرى و کسان دیگرى بود، تبدیل شد به یک ارتش انقلابى، به یک ارتش متدین و مؤمن؛ ساختهایش هم تغییر پیدا کرد، روشهایش هم تغییر پیدا کرد، شعارهایش هم تغییر پیدا کرد؛ در آن، تحول به وجود آمد. در کنار این، نهاد نوپا و تازهاى از خود انقلاب روئید و آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى بود؛ که اگر این دومى نمیشد، اوّلى هم امکانپذیر نبود. اینها هنرهاى انقلاب است که امام بزرگوار ما مظهر اِعمال این هنرها و فهم دقیق از نیاز جامعه و نیاز آینده بود و این را با قدرت، با قاطعیت و با پیگیرى انجام داد.
این حرکت عظیم بسیج، این اقدامى که امام در سازماندهى بسیج کرد - مطالبهى سازماندهى بسیج را امام کرد، ارتش بیست میلیونى را امام مطرح کرد - یکى از همان کارهاى معجزآساى انقلاب بود که امام انجام داد...
البته بسیجى که در سال ۵۸ تشکیل شد، نیازهاى آن روز را تأمین میکرد - این یک نیاز بود - امروز بسیج نوع نیازهاى دیگرى را برآورده میکند. مسائلى که امروز مطرح است، آن روز مطرح نبود. امروز بسیج ما در زمینهى علم، در زمینهى ابتکار، در زمینهى نوآورى، پیشرو است. این هم هنر امام بود. ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
مردى به عمار یاسر گفت : آیه اى در قرآن است که فکر مرا پریشان ساخته و مرا در شک انداخته است ؟ عمار گفت : کدام آیه . او گفت : واذا وقع القول علیهم اخرجنالهم دابه من الارض ...(1082) عمار گفت : به خدا سوگند من روى زمین نمى نشینم غذایى نمى خورم و آبى نمى نوشم تا دابه الارض را به تو نشان دهم ، سپس همراه آن مرد خدمت على (علیه السلام ) آمد و در حالى که آن حضرت مشغول خوردن غذا بود به محضرش رسیدند هنگامى که چشم امام (علیه السلام ) به عمار افتاد فرمود: بیا، عمار آمد نشست و با امام غذا خورد آن مرد سخت در تعجب فرو رفت و با ناباورى به این صحنه مى نگریست زیرا عمار به او قول داده بود و قسم خورده بود که تا به وعده اش وفا نکند غذا نخورد. گویى قسم و قول خود را فراموش کرده بود، هنگامى که عمار برخاست و با على (علیه السلام ) خداحافظى کرد آن مرد رو به او کرد و گفت عجیب است تو سوگند یادکردى که غذا نخوردى و...تا اینکه دابه الارض را به من نشان دهى ؟ عمار گفت : من او را به تو نشان دادم اگر مى فهمیدى . (یعنى منظور على (علیه السلام ) است ).